Sytuacja w Naszym kraju jest wciąż dość trudna. Niewiele firm w obliczu epidemii SARS-CoV-2 zdecydowało się na powrót swoich pracowników do zakładów. Nie da się ukryć, że zdecydowana większość z Nas pracuje zdalnie.
Ogólne zasady świadczenia pracy zdalnej zostały uregulowane przez Kodeks Pracy w rozdziale IIb, w myśl którego praca tego typu może być wykonywana regularnie poza firmą z wykorzystaniem środków komunikacji elektronicznej czyli np. urządzenia teleinformatyczne czy oprogramowanie współpracujące, porozumiewanie się dzięki poczcie elektronicznej. Wszystkie powyższe składają się na definicję telepracownika, którym krótko mówiąc jest pracownik wykonujący pracę poza firmą a wyniki swoich działań przekazuje pracodawcy za pośrednictwem komunikacji elektronicznej.
Pracodawca określa w takim przypadku zasady ochrony danych przekazywanych telepracownikowi jak również w miarę potrzeb przeprowadza instruktaże i szkolenia w tym zakresie. O co jeszcze powinien zadbać pracodawca? a mianowicie:
* dostarczyć pracownikowi sprzęt, na którym będzie wykonywał swoje obowiązki służbowe, musi on jednak spełniać wymogi w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy określone dla maszyn oraz urządzeń,
* ubezpieczyć sprzęt,
* pokryć koszty związane z instalacją urządzenia, jego serwisowaniem, eksploatacją a także konserwacją,
* w przypadku problemów z użytkowaniem - zapewnić pracownikowi pomoc i niezbędne szkolenia z zakresu obsługi.
Pamiętajmy, że telepracownik jasno powinien mieć określone warunki wykonywania pracy. Pracodawca winien wyznaczyć osobę współpracującą z telepracownikiem oraz upoważnioną do przeprowadzania kontroli z zakresu bezpieczeństwa i higieny pracy. W przypadku wykonywania obowiązków służbowych w domu pracownika, pracodawca ma prawo przeprowadzić kontrolę jednak pracownik musi wyrazić na to zgodę w formie pisemnej lub z wykorzystaniem środków komunikacji elektronicznej. Prowadzona kontrola nie może naruszać sfery prywatnej pracownika i jego rodziny.
Zarówno na pracownikach pracujących w normalnych warunkach jak i tych pracujących zdalnie ciążą obowiązki związane z zachowaniem bezpiecznych i higienicznych warunków pracy. W przypadku wykonywania przez telepracownika pracy w domu, pracodawca wobec niego również realizuje obowiązki związane z bezpieczeństwem i higieną pracy, które wynikają z obowiązujących przepisów, z wyłączeniem:
* obowiązku dbałości o bezpieczny i higieniczny stan pomieszczeń,
* obowiązków związanych z obiektem budowlanym a także pomieszczeniami pracy,
* obowiązku zapewniania urządzeń higieniczno-sanitarnych.
Powyższe nie zwalnia telepracownika z uczestniczenia w badaniach lekarskich wstępnych oraz okresowych, wstępnych i okresowych szkoleniach z zakresu bezpieczeństwa i higieny pracy, zapoznania się z oceną ryzyka zawodowego czy instrukcjami BHP.
Created with WebWave CMS